Freelance opdrachten binnenhalen; hoe doe je dat?

Je hebt een serieuze stap in je carrière gezet door de beslissing te hebben genomen dat je als zelfstandige verder gaat. Met jouw kennis en ervaring kun je als Zzp’er goed geld verdienen en leuke opdrachten binnenhalen, maar waar veel ondernemers tegenaan lopen is hoe je geschikte opdrachten vindt en hoe je ervoor zorgt dat je de concurrentie kunt voorblijven. Daarom geven wij in onze blog handige tips en trucs hoe je het beste freelance opdrachten kunt binnenhalen.

Wees zelfverzekerd!

Zeg jij ook tegen bedrijven “Ik denk dat ik jouw bedrijf wel kan helpen om meer omzet te realiseren.”? Dat klinkt natuurlijk niet heel overtuigend. Je kunt veel beter zeggen “Ik ga je helpen om je omzetgroei te realiseren.”. Dat klinkt al een stuk beter en bedrijven zijn dat ook veel meer geneigd om zaken met je te doen. De strekking van het verhaal is wees zelfverzekerd! Je bent immers als freelancer begonnen, omdat je bepaalde competenties en een expertise bezit. Daar mag je best mee pronken zonder dat je arrogant of te zelfverzekerd overkomt! Laat zeker zien wat voor freelance opdrachten je ook in het verleden hebt gedaan. Op deze manier laat je zien dat je al ervaring hebt.

Freelance opdrachten binnenhalen? Wees onderscheidend

Het is nu eenmaal een feit dat je niet de enige Zzp’er in jouw vakgebied bent en je hebt wel tientallen of zelfs wel honderden concurrenten die in grote lijnen hetzelfde als jij doen. Hoe zorg je er dan voor dat een bedrijf voor jou kiest en niet voor een ander? Door onderscheidend te zijn. En kijk dan vooral hoe je onderscheidend kunt zijn dat ook nog eens in het voordeel van je potentiële klant werkt. Werken jouw belangrijkste concurrenten alleen tijdens kantooruren? Biedt dan bijvoorbeeld aan dat je ook bereid bent om in de avonduren en de weekenden te werken! Om maar een dwarsstraat te noemen in hoe je onderscheidend kunt zijn.

Concurrentieonderzoek uitvoeren

Service is heel belangrijk en je moet ook een goede klik hebben met je opdrachtgever. Bij het uitbesteden van een opdrachtgever speelt de gunfactor altijd een rol. Maar hoe je het ook bekijkt, de prijs is allesbepalend. Daarom is het ook belangrijk om tijdens je concurrentieonderzoek niet alleen te kijken naar welke services jouw concurrenten aanbieden, maar ook met welke tarieven ze werken. Zo kun je in jouw voorstel naar je potentiële klant daar rekening mee houden en eventueel services aan je aanbod toevoegen. Om de klant meer waar voor zijn geld te geven. Je kunt er ook altijd voor kiezen om je tarief te verlagen als je daarmee zeker weet dat je de opdracht kunt binnenhalen.

Freelance opdrachten nodig? Wees zichtbaar

Als Zzp’er heb je weinig vrije tijd. Dat klinkt een beetje raar, maar je bent feitelijk continu bezig. Is het niet met de klus die je hebt dan is het wel met je administratie, nadenken over je plannen of om je zichtbaarheid te vergroten. Voor freelance opdrachten moet je zichtbaar blijven en dat kun je op verschillende manieren doen. Maak bijvoorbeeld een mooie website of laat er eentje maken door een professioneel bedrijf en spendeer veel tijd aan het delen van informatie via social media kanalen, zoals LinkedIn. Wanneer je goed zichtbaar bent zijn klanten ook veel sneller geneigd om zaken met je te doen. Met ook nog eens een bijkomstig voordeel dat je nagenoeg geen acquisitie hoeft te doen!